A kereskedő aki ternékét finaszírozza szeretné a terméket eladni. Az eladás egyik módja az, amikor létrehozunk egy webáruházat. A webáruház viszont nem mást mint kereskedelmi terület. Sokan a webáruházat tévesen cég oldalnak tekintik és hozzá ragasztanak a vásárló tekintetéhez egy 12 sor széles, 10 sor mély és ezen belül is alkategorizált menü rendszert. A vásárló pedig néz a fejéből, értetlenül, nem érti, ki kivel van, mi hogyan elérhető. Ez az egyik legnagyobb hiba amit ha elkövetnél, neked is 0 vásárlód lenne. Ez az egyik legnagyobb hiba. Lássuk, miféle módon építsük fel cégünk webáruházát, vásárló és Google szemmel egyaránt.
1. A webáruház vásárlója konkrét céllal jön az oldalra
A vásárló célja a webáruházunkban, hogy egy termék beszerzése felől döntést hozzon. A döntés anyagi vonzatú ám sok esetben a vásárláshoz, maga az oldal elrendezése ad okot. Magam részéről én ezt az első lépésnek tekintem: A vásárló tudja mit keres, ám ha nem tudja, az érdeklődés felkeltésével, fel tudjuk hívni a figyelmét néhány ötletre, javaslatra.
2. A webáruház vásárlója szétnéz mint egy valódi üzletben
Gondolj bele amikor Te belépsz egy üzletbe: Szétnézel, megnézed a környezetet, elméletben felméred, mire lehet képes a cég, az üzlet, a garanciát az ott látható paraméter biztosítani tudja e számodra. Döntésed meghozatalához sok esetben ott, akkor észlelsz információt. Abban az üzletben ahol szorul a bejárati ajtó, ahol koszos az ablak, ahol büdös cigarettafüstös az eladótér, ahol a főnök félhomályban ül az irodában és cigarettát morzsol, ahol az eladó háttal áll a vevőnek és nem köszönti:Szeretnél itt vásárolni? Aligha!
A döntés tehát rajtunk áll, mit kap a vásárló akkor amikor megtisztel bennünket egyszeri és királyi látogatásával!
3. A webáruházi vásárló maga a királyi felség koronában
Ezt akár szó szerint is veheted! Néhány éve végeztem egy érdekes szociológiai kísérletet, amerikai pénzügyi szakértő kollégámmal, hazánk egyik 5 csillagos szállodájában. Az első belépésnél luxus öltöny, arany bankkártya, kifogástalan vonalvezetésű haj, felismerhetően komoly anyagi háttér látszata. A portás előre köszönt, ajtó kinyitva, hordár serénykedik, számla rendezése VISA bankkártyával, ami bár domború nyomású volt, de nem kiemelt fém színezésű. Másnap hajnalban távozott a szállodából.
Reggel, újra visszatért barátom, kissé loboncosan, olyan amerikai diákosan, elég lezseren mint a francia zenész srácok manapság. Az 5 csillagos szállodában a londiner egy laza „hello” után, az ajtót már nem tárta olyan szélesre és valójában a portán sem vették nagyon komolyan, várt is jó néhány percet mire megkérdezték mit akar. Egy lakosztályt kért! Az első kérdés: Ön? Mire barátom: Természetesen, én! Rövid válaszul: Uram az nálunk 280€ árral kezdődik. Barátom jól játszotta szerepét és felháborodott, hogy nem nézik ki belőle, ő ezt ki tudná fizetni? A biztonsági őr már is mellette állt, jó magyar szokás szerint!
1 percen belül előkerült a státusz szimbólum:ARANY VISA kártya ! A megdöbbenés ekkor érte megint! Most már Ő, a „portás szemében hiteltelen vásárló” , fura méregetések után, kérte a főnököt, aki fura mód nem foglalkozott az úr küllemével, csupán udvarias volt, kedves és toleráns! A barátom megalkudott a lakosztályra, fizetett, ott töltött egy éjszakát, közben megvágtuk az elkészült rejtett felvételt és azóta számtalan barátunk okult a történetből!Valóban nem a ruha teszi az embert! Elég csak szeretettel segíteni a többi kiderül menet közben, hiszen ha a szándék őszinte, a vásárló még sem nálunk vásárol, akkor is ott marad belül a tudatában, itt, engem mint embert, szeretettel fogadtak!
4. A vásárló egy ember, akinek szándéka tőlünk vásárolni
A vásárló tehát megérdemli, azt a feltétel nélküli udvariasságot amit remél ha tőlünk vásárolni szeretne. A vásárló bennünk egy új barátot is remél, mert ha legközelebb is szüksége van olyan termékre ami nálunk kapható, biztosak lehetünk benne: Nálunk kezdi a vásárlást, az információ szerzéssel.
5. A kaotikus webáruház riasztja a vásárlót
vásárlóként nem szeretek az ajtóban átesni a karton dobozokon, kerülgetni a targoncákat és arra figyelni, mi hol esik rám. A weben ez úgy néz ki, ha rossz a menü rendszer már is kész a karton csapda. A vásárló belép, átesik a dobozon, gyomor görcsöt kap mert nem érti ki hol található, fogja magát kilép és elviharzik.
6. A webáruház menürendszere maga a fogadó bizottság
Átlátható menü rendszer, biztonság érzetet adó hátteret takar, oka a vásárlásnak, az érdeklődés felkeltésének.
– Bemutatkozás – eladó bemutatása, tapasztalat – garancia feltételek ismertetése
– Termék lista – belül termék ismertető – kiszerelés ismertető – színválaszték
– Árú kiválasztása fő kategóriákból – termék -termék leírása- vásárlás -nagy méretű kosárral, hozzá vásárlói tájékoztatóval
– Kosár tartalma – visszatérést biztosító gomb, újabb vásárláshoz, vagy törléshez
– Ügyfélszolgálat elérhetősége
Az aki ennél bonyolultabb menü rendszert hoz létre, már olyan módon ad el, mint sok multi áruház: kutyulja a vásárlót, hátha a szeme meglátja amit keres, ha meg nem, hát úgy is költ valami vacakra, gondolják a multi nagy áruházak.
A vásárló a pénzéért, előnyt szeretne vásárolni, a webáruház ebben segíthet, de ha kihozod a sodrából a vásárlódat, tőled nem akar vásárolni! Te sem akarnál ilyen helyen vásárolni! Gondold végig mielőtt webáruházat hozol létre!
7. Ezek után jön a Google optimalizálás, ami mint látjuk akkor ér valamit, ha olyan helyre hívjuk a vásárlót, ahol barátságos, gyors ügyfélszolgálat, rövid probléma megoldás és átlátható menürendszer várja! A Google optimalizálás nem fogja felkelteni az érdeklődést, a Google optimalizálás csupán azt mondja: Kérem fáradjon be hozzánk!
A vásárló megtartása rajtad fog múlni, nem a Googlen!