Ál-szakemberek, az életükben weboldalat soha sem készítők és átlagos webes felhasználók, kábel barátok és kompetensnek látszó inkompetensek is beszálltak a kereső optimalizálásba.
A kérdés ezért aktuális:Kereső optimalizálás és kereső optimalizálás között is különbség van?

Sajnos van különbség, nem is kicsi! Ennek a különbségnek az oka csupán az hogy sokan azt hirdetik, kereső optimalizálnak, mások honlapkészítő cégként állítják, hogy kereső optimalizálnak. Aztán megint mások ezt tanítják és ezek után hitetik el, hogy értenek hozzá. Ennek az igazi magyar pofátlanságnak az ötvözött formája pedig az amikor valaki azt hirdeti, hogy ő kereső optimalizálás terén szakember,  még sem készített akár csak egy saját MS-Wordből létrehozott weblapot sem. Ezek ötvözése pedig azon multi cégek által felkapott vezér-egyéniségnek nevezett szakmai inkompetensek akik sem nem készítettek weblapot, sem nem értenek hozzá, ám ennek ellenére úgy beszélnek róla, mint akik szakemberek és azt sugallják, hogy 5-6-12 éve foglalkoznak a témával, bár a referencia listájukon nincsen egyetlen weboldal sem amit kereső optimalizáltak volna. A piac szétzilálásában ezen szakmailag hiteltelenek még is kompetensnek látszóan törnek előre és könyveket írnak, szemináriumot hívnak össze,  hirdetik a kereső optimalizálás és a webmarketing igéjét, mi több a mai fiatalokkal is igyekeznek elhitetni, szakmai hozzáértéssel bírnak a témában. Szegény fiatalok meg talán udvariasságból sem kérdezik meg, ami valódi kérdés: Hol vannak ezen ál-menők kereső optimalizált oldalai?

Ezek  a magyar „csoda” emberek, a piaci vakítás felelősök a kereső optimalizálás világában: A kereső optimalizálás és az informatika területének keselyűi, akik hitelességüket hangzatossággal szerzik meg, eredmény nélkül és akik kihalásával, a valódi szakma és az ügyfél valódi kiszolgálása kerül előtérbe! Annak az ügyfélnek akinek a vakítását még igen nagy erővel és látszólag hitelesen végzik ezen „kábelbarát” emberek, mert hát a pénzért még nekik is tenni kell, látszólag valamit!

1. Elsők között a Google keresőjében. vagy bármely kereső rendszerben

Sokan ahogy a köznyelv fogalmazza, az első helyre „hajaznak”. Ez egyértelműen banális megoldás lévén, hogy ilyen sem nem létezik alapértelmezett esetben, sem nem lehet azzal indítani egy kereső optimalizálási megbeszélést, hogy az első 10-ben lesz az ügyfél. Ennek ellenére van aki így indít!  Az aki csak az adott témát írja körül néhány szóval, nem ügyelve arra, hogy annak tartalma érthető e mások számára, azt lehet hogy a Google az adott 2-3 szóra előre sorolja ám ezzel az összes többi területen semmi találattal nem fog rendelkezni. A weboldal ilyen esetekben elenyészik, elfordul rossz irányba a találati terület torzulása végett.

Az elenyészés az jelenti, hogy az adott felhasználók által látogatott weboldal, automatikusan 2-3 szavas találattal, alacsony látogatottságot mutatva, néhány un. hasonszőrű egy kulcs szavas számára lesz elérhető. A weboldal még sem ettől lenne jó de hát nem számít, aki állítólagosan ugy nevezte, hogy „kereső optimalizálta” a pénzt látszólag nem hiába marta fel! Az ügyfél persze itt, veszíteni fog hosszú távon!

2. A Google optimalizálási és kereső optimalizálás szakembereinek feladata.

Az oldalakat írja meg az aki a tartalmat elhelyezni szándékozik. Sok esetben ebben is egyet értve azt látjuk, maguk az oldal tulajdonosai sem tudják mit akarnak az oldalon látni. A weboldal tervezés ma még sokszor abból áll, hogy legyen szép, és legyen jó. Ez a szép és jó weboldal tematika a flash készítőket is arra motiválta, hogy készítsenek egy hatalmas csillogó, mozgó animációs álmot, a megrendelő meg fizet mint a katonatiszt ahogy a mondás szól.

A gond csak akkor kezdődik, amikor a kedves megrendelő oldala, sehol sem sorolódik a keresőkben, vagy is sorolódik: a 150. helyen legkorábban. Ennek oka, hogy a webdesigner a flash file-t elnevezi, 223f.flv -nek és várja, hogy felkerüljön a Google élére, ám a névnek semmi köze a termékhez, lévén azt mondjuk Cerbóna szeletnek hívják, ami ugyebár cerbonaszelet.flv -vel lenne triviális névvel a keresőkben. Ezt a metodikát követik sokan azok közül, akik elég türelmetlenek maguk kárára, hogy 23df.gif képekkel felszerelt oldalon várják a sült galamb érkezését a seo formájában. Ez a mi példán alapján persze cerbonaszelet.gif lenne helyesen! A SEO Tools sült galambja viszont annak repül be a szájába, aki tett is az asztalra, nem csak várt az oldala népszérűsödésére.

3. A framek átka és a Google tükre a kereső optimalizálók réme

A frameket favorizálók között sokan panaszkodtak arra, hogy oldaluk nem jó helyre sorolódik a Google keresőben vagy más kereső rendszerekben. A frame keretrendszere külön tartalmi elemként jelenik meg ezért a fő tartalmi frame kiválasztásával azt a frame elemet kell feltölteni az optimalizáláshoz  ami a fő tartalmi elem. Általában a head rész viszi el az oldalat. A kereső optimalizálás szakmai szempontjait akkor tudjuk igazán jól megfogni, ha a kereső által látott képet látjuk viszont. Sokak számára hasznos lenne ha a weboldaluk találatát a Google kereső tárolt változat linkje alatt megtekintenék. Ez a kép amit ott látunk, az amit a Google is lát az oldalból. Mondhatjuk azt is, hogy a Google tárolt változata, a kereső optimalizált oldalunk eredménye vagy eredménytelen weboldali tükre, netán rémálom formátumú változata.

4. A honlap szerkesztő nem szövegíró a megrendelő viszont szakembert vár szöveget írni!

Sokan követik el ezt a hibát, hogy a megrendelő igényeinek kiszolgálása végett, maguk generálnak szövegeket az oldalra. A megrendelő elégedett lesz mert látszólag nyert egy „teli” oldalat. A kedves megrendelő viszont ha szakmai szempontokat is nézünk, más módon fogalmaz meg egy problémát, vannak szakmai és kifejezetten a szakmára jellemző kifejezések, melyek a weboldal szerkesztőjének, sok esetben nem is szakmai kompetenciája. Ezért van annyi banálisan megírt, szakmailag helytelen weboldal. A weboldal szerkesztője tartózkodjon az oldal felszövegezésétől, ha az adott témában nem rendelkezik az alap szakmai ismeretekkel, vagy nem olyan segítségével ír, aki a szakmai kifejezések jó ismerője. A keresők ezek után ugyan is a pongyolán megírt oldalak, kicsavart szószerkezetű, szakmailag inkompetens szavait fogják betárolni, ügyfelünkhöz.A példa érzékeltetéséhez pedig csupán egy:   Írd körül a dialízis szót és ráébredsz miről is beszéltünk.

5. A weboldal szerkesztő feladata a kereső optimalizálás során.

A weboldal szerkesztő feladata, hogy összegyűjtse a pontos adatot a weboldal tartalmához és azt elhelyezze vagy adott esetben a munkatársaival elhelyeztesse. Feladata képek begyűjtése, a megrendelői igények megértése és ezen igények kiszolgálása.  Az aki bele írogat, bele ötletel az ügyfelei életébe, nem sok jóra számíthat hosszútávon. Amennyiben pedig maga a megrendelő nem tudja mit akar, adhatunk ötletet, de nem a mi feladatunk őt menedzselni mert ahogy mi nem leszünk már vele, az oldala ugyan úgy nem fog működni. A sok szép okosat, olcsón megoldás világa már lejárt! A kereső optimalizálás nem egy alkalom, hanem egy folyamat! A hiteles weboldal szerkesztő olyanokkal dolgozik, akiket ki tud szolgálni úgy, ahogyan az igényeik szerint elvárható, ám csak olyan munkát végeznek el, ami az ügyfél érdekeit is szolgálja. Ez a jó weboldal szerkesztő. A többi weboldal szerkesztőre nem reflektálnék.

6. A kereső optimalizáló szakember.

Sokan akik weboldalat készítenek azt gondolják, a weboldal készítés és a kereső optimalizálás egy és azonos szakmai terület és ezt el is hitetik a megrendelővel. Egy izraeli pénzügyi befektető csoport, kihelyezés menedzselési bankárával beszélgettem aki elmondta, hogy ő már kifizetett a weboldal készítőjének 5000€ összeget, hogy a Googleban jó helyen legyenek, de semmi sem történt. Ezek után ő már nem ad előre senkinek pénzt, csak azt hajlandó megfizetni és utólag, ami eredmény. „Köszönettel” tartozom annak a dilettáns kollégának aki ezt megtette mert ekkora rombolást a szakmán belül ritkán lehet jól elérni. Neki sikerült! Weboldal szerkesztő urak, a kereső optimalizálás más szakterület, olyan mint a gyerek orvos, meg a fogorvos. Megtanulható, megérthető, de a fő, hogy más szakterület!

Összefoglalva elmondhatjuk, a néhány napi, közel 4.500 km autózás megtette a hatását és világossá vált előttem, a szakma még igen széthúz, egymás fikázására és nem egymás mentorálására alapulva működik. Az álkereső optimalizálók, a látszólag Internethez értők, a soha semmilyen weboldalat nem üzemeltetők, ma még optimalizálási „szakembernek” hívhatják magukat. Azok akik magunk is üzemeltetünk, szolgáltatunk, saját szervereink és meglévő, 10 évnél hosszabb valódi tapsztalatunk van, csupán elhülve figyeljük a „kábel boy” és a „sikeres legyél szónok” hogyan tanít másokat 1000€ fölötti pénzért arra, hogyan legyenek ők tanítványok olyan szakmában szakemberek amiben bizonyonyosan, az őket oktatónak lászó személyek semmiféle szakmai tudással nem rendelkeznek!Remélhetőleg a kapcsolati oldalam mottója lesz hamarosan érvényes a kereső optimalizálás szakmai hátterére, nevezetesen: „Az ügyfél elégedettsége a tükör !”